Vertaalbureau Vertalingen.nl; uw full-service vertalingen in meer dan 30 talen!

  • Ervaren native speaking vertalers
  • ISO 17100-gecertificeerd (1e in Nederland!)
  • Altijd een check door een vakspecialist
  • Ontvang binnen 2 uur een offerte


Vrijblijvende offerte Werkwijze

Broer van Pino of Chewbacca? Blauw ‘Brexitbeest’ een hit op internet

Geen romantische Valentijnstweet vandaag van minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok. Wel een tweet die massaal verspreid wordt op internet. Het gaat om een foto van een groot blauw fluffy beest. Languit op zijn bureau. Maar wat is het eigenlijk? De broer van Pino? Een van de personages uit de film Monsters en co? De blauwe equivalent van Chewbacca? Of, zoals de Britten denken, een Brexit muppet?

‘Brexitbeest’ ligt in de weg

De tekst onder de tweet van Blok luidt als volgt: “Zorg dat Brexit jou niet in de weg zit…. of ligt.’ En op de foto zie je een grote blauwharige wuppie met daarachter de minister met zijn armen in de lucht en een verbaasde blik op zijn gezicht.

Nieuwe mascotte

Volgens het ministerie gaat het om ‘Brexit’, de blauwharige mascotte van het Brexitloket, onderdeel van de Rijksoverheid. Een goede zet van het ministerie van Buitenlandse Zaken om dit levensgrote blauwe Brexitbeest te gebruiken? Zeker! De ‘Brexitmuppet’ is namelijk een grote hit aan het worden op internet.

Het doel van deze ludieke campagne is om bedrijven naar het Brexitloket van de Rijksoverheid te lokken. Op de website kunnen Nederlandse ondernemers een vragenlijst invullen, de zogenaamde Brexit Impact scan, om te weten te komen of de uittreding van Groot-Brittannië uit de Europese Unie gevolgen heeft voor hun bedrijf.

Hilariteit op sociale media

Verbazing en hilariteit alom op sociale media: minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vraagt zich af of alles wel goed gaat met Stef.

Ook D66-kamerlid Sjoerd Wiemer Sjoerdsma kon het niet laten om te reageren:

Een sterke boodschap met een vleugje humor

Niet alleen hilariteit, de campagne doet ook nog eens haar werk. In de eerste acht uur na het verschijnen van de foto met het blauwe Brexitbeest werd de Brexit Impact Scan zo’n 4000 keer ingevuld. Toen het loket vorig jaar openging eind maart, deden er gemiddeld 186 mensen per dag een Brexitscan.

Wie er nu in het mascottepak zit, wil het ministerie van Buitenlandse Zaken niet vertellen. De foto is ‘viral’ gegaan en dat is precies de bedoeling geweest van de campagne.


Top