Doe de check: is mijn website klaar voor Cyber Monday en de feestdagen?

Cyber Monday, de wereldwijde internetuitverkoop op de maandag na Black Friday, wordt elk jaar groter en groter. Voor Nederlandse retailers valt de datum van Cyber Monday, op 27 november, vrij gunstig. De perfecte aftrap van het e-commerce seizoen voor alle Sinterklaas- en kerstinkopen.

Miljoenen mensen shoppen online naar cadeaus en websites die vertaald zijn in meerdere talen bereiken een grotere doelgroep en profiteren van een potentieel hogere omzet. Steeds meer webwinkels spelen hier slim op in en liften mee op de groeiende populariteit van Cyber Monday.

Is jouw website klaar voor de feestdagen? Doe hier de website-check:

1. Is je website geschikt voor mobiele apparaten?

Het idee achter Cyber Monday is dat je niet die overvolle winkels hoeft af te struinen naar dat ene cadeautje, maar dat je makkelijk je inkopen online doet.

Online winkelen via de smartphone is afgelopen jaar met maar liefst 68% gestegen ten opzichte van 2015. Booming business! Zorg er dus voor dat je webshop geschikt is voor smartphones en tablets. Is alle content zichtbaar? Worden pagina’s goed geladen? Werkt het menu naar behoren?

2. Worden producten makkelijk en snel gevonden?

Eigenlijk is dit het gehele jaar door een must-have: eenvoudige navigatie op je site. Kunnen je klanten snel vinden wat ze zoeken? Zorg ervoor dat je een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke menustructuur hebt. Categoriseer je producten op een logische manier, zet veelgebruikte categorieën in de spotlight en zorg voor aantrekkelijke sliderafbeeldingen om bepaalde producten of acties te promoten.

3. Is je website snel genoeg?

Het laatste wat je wilt, is dat je website langzaam laadt, of erger, helemaal niet meer te bereiken is door de enorme drukte.

Laadt je website niet snel genoeg, dan zul je klanten verliezen. 47% verwacht namelijk dat een website binnen 2 seconden op het scherm te zien is. Duurt het meer dan 3 seconden, dan zal 40% je website wegklikken. Zeker tijdens online spitsuren doe je er goed aan om te zorgen dat je server een grote hoeveelheid verkeer tegelijk kan verwerken.

4. Kan een klant eenvoudig een bestelling plaatsen?

Gelokaliseerde productbeschrijvingen helpen je je producten te verkopen, maar een goede bestelprocedure kan het verschil maken tussen een verkocht artikel en een artikel dat in het mandje blijft liggen.

Gebruik je geschikte en vriendelijke (vertaalde) taal? Klopt de valuta voor het land waar het product naartoe verstuurd wordt? (zie ook punt 5). Straalt het betalingsproces vertrouwen uit? Als je ervoor zorgt dat je deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan beschik je over een goede uitcheckpagina waar klanten hun aankopen kunnen doen en kunnen veilig kunnen betalen.

5. Zijn je webteksten goed vertaald?

Wil je een brede internationale doelgroep aanspreken en je producten wereldwijd aanbieden? Dan is een goede websitevertaling een must. Wil je het echt goed doen, dan ga je nog een stapje verder: website lokalisatie. Zorg dat je website niet alleen aansluit aan de taal van een bepaald land, maar ook aan de cultuur.

Denk hierbij aan: het aanpassen van valuta, de schrijfwijze van data en tijd notaties, telefoonnummers, afmetingen en gewicht. Op basis van een IP-locatie en via locatie-instellingen op de website zelf kun je doelgroepen in verschillende landen verschillende gelokaliseerde websites tonen. Zorg ervoor dat alle vertaalde teksten niet alleen op de desktop site te zien zijn, maar ook op mobiele apparaten.

Is je website nog niet vertaald? Vraag dan meteen een offerte aan en krijg 10% korting op de vertaalopdracht!

Een vertaalbureau voor elke stad

Top