Zakendoen in Italië: hoe doe je dat?

Een potentiële klant uit Italië is geïnteresseerd in jouw dienst of product. Of je wilt je gaan oriënteren op de Italiaanse markt. Maar zakendoen in Italië, hoe doe je dat eigenlijk? We geven je vijf handige tips.

Maak uitgebreid kennis

Zakendoen in Italië kan best wat tijd en energie vergen. Er zijn weinig Italianen die snel zakendoen met iemand die ze niet goed kennen. Persoonlijke relaties, ook in de zakenwereld, zijn een groot goed voor Italianen.

Het begint met een uitgebreide ontmoeting. Moet je wachten op je afspraak? Geen zorgen, dit is vrij normaal en iets om rekening mee te houden. Groet je contactpersoon (het liefste in zijn of haar eigen taal) en vraag hoe het gaat. Laat je contactpersoon zich uitgebreid voorstellen en stel ook jezelf voor in meer dan een paar woorden. Hoe langer van stof je bent, hoe geïnteresseerder je overkomt op een Italiaan.

Tip: kom niet meteen ‘to-the-point’ in een gesprek, maar praat rustig even over koetjes en kalfjes. Pas daarna kun je aan het zakelijke deel van je gesprek beginnen.

Dol op discussie

Een bekend tafereel: een groep Italianen die heftig aan het discussiëren is met grootse armgebaren. In eerste instantie ben je geneigd te denken dat er een flinke ruzie wordt uitgevochten. Best schrikken. Maar niets is minder waar. Italianen zijn dol op discussiëren en het is dan ook gebruikelijk om meningsverschillen op tafel te gooien tijdens vergaderingen; iets dat als nuttig en positief wordt gezien.

… en op eten!

Denk je aan Italië, dan denk je aan pasta en pizza. En dat is niet voor niets, want eten is een belangrijk onderdeel van de Italiaanse cultuur. In Italië eet men warm tijdens de lunch en er wordt laat in de avond gedineerd. Ook tijdens het eten wordt er flink wat afgepraat. Zeker over de Italiaanse keuken, maar ook over andere onderwerpen. Eten wordt namelijk geassociëerd met samenzijn met familie en vrienden. Een lunch is dus bij uitstek het moment om een afspraak te maken met een Italiaan.

Fare la bella figura

Met andere woorden: goed voor de dag komen. Het motto van veel Italianen. Je zult een Italiaanse zakenpartner dan ook niet gauw zien in vrijetijdskleding. Een goed zittend pak is een belangrijk onderdeel van zakendoen in Italië. Het heeft de voorkeur om je modieus te kleden en aandacht te schenken aan details: een bijpassende stropdas, sokken en schoenen. Er wordt, zeker tijdens de eerste ontmoeting, beoordeeld op hoe je voor de dag komt.

Leer de Italiaanse taal

Ken je genoeg Italiaanse woorden om een gesprek te beginnen in het Italiaans?

“Signor Stefano, piacere di conoscerla.” – De heer Stefano, aangenaam kennis te maken.

Het helpt je behoorlijk als je kennis hebt van de Italiaanse taal. De oudere generatie staat er niet om bekend over een uitgebreide talenkennis te beschikken. De jongere generatie spreekt doorgaans goed Engels. Jong of oud, Italianen waarderen het als je ze in hun eigen taal aanspreekt. De beste manier om te communiceren met Italiaanse zakenpartners is door de taal te leren.

Ben je de Italiaanse taal niet machtig, dan is een goed vertaalbureau of een tolk een goede oplossing. Wil je meer kans op succes? Dan is het aan te raden alle communicatie in het Italiaans te laten vertalen.

Foto: Flickr

Top